توضیحات

اهدای جنین

قبل از پرداختن به بحث اهدای جنین باید دو مطلب اصطلاح تلقیح مصنوعی و اهدای جنین توضیح داده شود.
 تلقیح مصنوعی یعنی یک زن را با وسایل مصنوعی و بدون آن که نزدیکی صورت گیرد باردار کنند.
بر طبق قانون جمهوری اسلامی نحوه اهدا جنین کلیه مراکز تخصصی درمان ناباروری ذیصلاح مجاز خواهند بود.
 با رعایت ضوابط شرعی و شرایط مندرج در این قانون نسبت به انتقال جنین‌های حاصله از تلقیح خارج از رحم زوج‌ های قانونی و شرعی نموده اند .
 پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین به رحم زنانی که پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشکی ناباروری آن‌ها به اثبات رسیده اقدام نمایند.

اهدای جنین

شرایط دریافت جنین

پس از آن که زوجین قانونی و شرعی جنین خویش را به موسسات مجاز اهدا می‌کنند نوبت به زوج ها یی می‌رسد که به دلیل ناباروری خواستار این جنین‌ها هستند.
در صورت احراز شرایط زیر مجوز دریافت جنین را صادر می‌کنند:
  • زوج ها بنا به گواهی معتبر پزشکی امکان بچه‌دار شدن نداشته باشند .
  • زوج ها دارای صلاحیت اخلاقی باشند.
  • هیچ یک از زوجین مجنون یا سفیه یا صغیر نباشند.
  • هیچ یک از زوج ها مبتلا به بیماری‌های صعب‌ العلاج نباشند.
  • هیچ یک از زوج ها معتاد به مواد مخدر نباشند.
  • زوج ها بایستی تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشند.
یکی از روش های درمان ناباروری ، اهدای جنین به زوجین نابارور است .
بنابراین در این مقاله انواع تلقیح مصنوعی و اعتبار آن ، اعتبار و ماهیت حقوقی قرار داد و آثار قرارداد اهدای جنین بررسی و تحلیل می شود .
پیشرفت های پزشکی در حوزه ی تولید مثل به اواخر قرن بیستم مربوط می شود .
 شاید تا 30 سال پیش زوج های نابارور تصور می کردند که دیگر راهی برای بچه دار شدن ندارند.
این ناباروری را به منزله انقطاع نسل می دانستند .
اما پیشرفت های علم پزشکی و شناسایی درمان ناباروری از تحریک تخمک گذاری تا اهدای اهدای جنین امکان درمان بیشتر ناباروری ها را فراهم ساخت .
اگرچه این روش ها  پیشرفت چشمگیری محسوب می شود اما نتوانست موجب اقناع دانشمندان علوم دیگر شود .
پرسش هایی را در حوزه علوم اخلاقی جامعه شناختی  روان شناسی و حقوق و فقه مطرح کرد .
به هرحال استفاده از این روش ها مستلزم پاسخ به موارد مذکور و فراهم شدن بستر فرهنگی  اجتماعی اعتقادی حاکم بر جامعه است .
بطور کلی تولید مثل حساسیت و محدودیتهای قانونی و شرعی و اجتماعی خاصی را در فرهنگ اسلامی دارد .
مخصوصاً اگر در باروری عامل بیگانه دخالت داشته باشد .
نقش مذهب به عنوان عامل تعیین کننده در مباحث حقوقی تولید مثل مورد توجه قرار می گیرد .
بنابراین به موازات پیشرفت این فناوری تدوین قوانین و  نظام مند کردن مباحث این حوزه ضروری به نظر می رسد .
تا ضمن مد نظر قرار دادن نیاز بشر به این فناوری به کارگیری این روشها با موازین شرعی و اصول حقوقی مغایرت پیدا نکند .

روند اهدای جنین:

روند اهداي جنين به اين ترتیب است كه زوج ها  بعد از مراجعه به مركز ناباروري و محرز شدن این مسئله كه با هیچ کدام از روش هاي درمان نا باربری امکان درمانشان وجود ندارد به واحد مددکاری ارجاع می شوند.
مددکار توضیحات کامل درباره مسائل مختلف ناشناس ماندن طول زمان انتظار و … را ارائه می کند .
 پس از طی مدت انتظار نامه اي براي دادگاه خانواده و پزشكي قانوني برای احراز صلاحیت اخلاقی و جسمی و اجتماعی دريافت مي كنند.
 زوج ها پس از صدور مجوز و موافقت حقوقی می توانند در سیکل درمانی قرار بگیرند.
رحم جایگزین:
گروهی از مادران  رحم ندارند، مثلا برخی بانوان به صورت مادرزادی رحم ندارند .
 گروهی نیز به دلیل وجود توموهای مختلف و سرطان، رحم که عضوی بدن است  از دست داده‌ا ند.
علاوه بر این افراد برخی از مادران به علت بیماری جسمانی شدید از قبیل دیابت یا ام اس از بارداری منع می‌شوند.
این افراد می‌تواند از طریق رحم جایگزین صاحب فرزند شوند.
در این روش از مادران دیگری که از سلامتی حمل جنین برخوردار است و موقعیت سیکل حاملگی در او با زوجه‌ای که مشکل رحم دارد هماهنگ است، برای حمل جنین استفاده می‌شود.
در این روش از مادران  قانونی در فضای آزمایشگاهی جنین به وجود می‌آید.
 سپس جنین تهیه شده را به رحم مادر جایگزین منتقل می‌کنند.
 به این شرط که وقتی مدت بارداری تمام شد مادر جایگزین نوزاد را به صاحبان اصلی نطفه یعنی به والدین کودک برگرداند.
برای انجام چنین اموری معمولا بین طرفین قراردادی منعقد می‌شود که غالبا تحت عنوان رحم اجاره‌ای شناخته می‌شود.
در حالت عادی و بدون هیچ ادعای مخالفی باید گفت که زوجی که طفل را به دنیا می‌آورند و برای او شناسنامه دریافت می‌کنند بر اساس برخی ازاصول حقوقی مثل اماره فراش طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است.
 مشروط بر این‌که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد و عرف پدر و مادر طفل تلقی می‌شوند و تمام  تکالیف میان آنها برقرار است.
در این گونه قراردادها معمولا طرفین توافق می‌کنند که صاحب رحم دریافت وجهی از والدین طفل، جنین را در رحم خود بپروراند و پس از تولد طفل او را به والدینش باز گرداند، اما درخصوص درستی یا بطلان چنین قراردادی نیز در عالم حقوق اختلاف نظراتی به چشم می‌خورد که برخی آن را با توجه به حاکمیت اراده و توافق در مباحث مربوط به ارث و نسب نیز همچون اهدای جنین اختلافاتی به چشم می‌خورد که همگی به دلیل فقدان وجود یک قانون جامع و مانع در این خصوص است

وکیل اهدا جنین:

همانگونه که درموارد فوق توضیح داده شد روند اهدا جنین پروسه ای سخت و کمی دشوار است در این شرایط میتوان با کمک گرفتن از وکیل اهدا جنین روند اهدا را سریع تر طی کرد.
با توجه به وجود دلالان غیر قانونی در این زمینه وکیل اهدا جنین با تجربیات ودانش خود در این زمینه میتواند زمینه را برای سود جویی افراد بسته و از حقوق شما تا پایان مسیر محافظت نماید .
وکیل اهدا جنین میتواند در صورت بروز اختلافات و با استفاده از دانش های خود در این زمینه از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کند و حقوق موکل خود را به خوبی دریافت نماید همانطور که میدانیم فروش و انجام معاملات در این زمنیه میتواند برای دریافت کنندگان جنین مخاطراتی را به همراه داشته باشد در جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله مربوط به فروش جنین مراجعه نمایید و بهترین اقدام مشاوره با وکیل متخصص در این زمینه است .

برای مشاوره با موسسه حقوقی دادنو با شماره همراه با شماره تماس 09127200310 پیام خود را بگذارید ، تا در کوتاه ترین زمان پاسخگو

شما باشیم . مجموعه حقوقی و داوری دادنو از وکلای خبره در خدمت شما عزیران می باشد .

6 دیدگاه برای اهدای جنین

  1. (6)

    علی معینی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  2. (6)

    علی معینی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  3. (6)

    علی معینی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  4. (6)

    محمد رضایی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  5. (6)

    محمد رضایی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

  6. (6)

    محمد رضایی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.